AktuálisKiemelt

Egységes segélykérő mobilapplikáció segíti a fogyatékossággal élő embereket

2020. december 21-től telefonhívás nélkül, mobilapplikáció vagy SMS útján is kérhetik a mentő/tűzoltó/rendőrség segítségét a fogyatékossággal élő emberek, akár áldozatként, akár szemtanúként kerülnek veszélyhelyzetbe. A „112 SOS Hallássérülteknek” mobilapp-ot az elnevezése ellenére bármely fogyatékossággal élő ember igénybe veheti. Az applikáció beszédhangot nem igényel, képi kommunikáción alapul, úgy kell kezelni, mint az érintőképernyőt. Így azok a mozgássérült emberek is tudják használni, akiknek a beszédközpontjuk is sérült. A MEOSZ az országos rendőrfőkapitányhoz fordul javaslataival, így azzal, hogy már a regisztráció során jelezni lehessen, ha a felhasználó mozgáskorlátozott vagy beszédfogyatékossággal él, hiszen ez nem csak a segélyhívás, hanem a mentés során is fontos információ.

Ha valaki veszélyhelyzetben van és a mentők, tűzoltók vagy a rendőrség segítségére szorul, akkor lehetőség van a 112 egységes segélyhívót használni. A segélykérés során a telefonkezelő kérdéseire el kell mondani a bejelentő nevét, telefonszámát, a segítségkérés helyszínét és okát, mi és mikor történt, kinek van szüksége segítségre, közvetlen életveszély van-e és az esetleges sérültek számát, sérülésfokát is közölni kell. A veszély mihamarabbi tisztázása érdekében a rendőrség kérésére – amennyire lehet – nyugodtan, tagoltan és érthetően kellene válaszolni az operátor kérdéseire. Ezt azonban nem csak a helyzetből eredő idegesség, hanem különböző fogyatékosság vagy sérülés is lehetetlenné teheti, ami jelentősen megnehezíti a fogyatékossággal élők segítségkérését.

Ezen a helyzeten könnyít 2020. december 21-től a fogyatékossággal élő emberek számára kialakított „112 SOS Hallássérülteknek” elnevezésű mobilalkalmazás, valamint az, hogy a 112-es segélyhívó számra küldött SMS útján is kezdeményezhetnek segítségkérést.

A mobilapplikáció elnevezése és kitöltési paraméterei is azt feltételezik, hogy az igénybe vevő hallássérült, azonban a jogszabály szerint valamennyi fogyatékossággal élő ember igénybe veheti a könnyített kommunikációt segélykérésre. Az egyszerű, átlátható kezelőfelület, a térben és színben jól differenciált nagy gombok és a jól strukturált menürendszer lehetővé teszi, hogy hallássérülteken kívül más fogyatékossággal élő emberek is használják a mobilalkalmazást. Mindazok számára, akik valamilyen módon használni tudják  az érintőképernyőt, a 112 SOS applikáció nagy segítség lehet.

Az alkalmazással a mobileszköz egy gombnyomásra tematikus (otthoni baleset, közúti baleset, rosszullét, allergiás roham, mérgezés, fulladás) SMS- t küld a 112-re. Az SMS részben előre megadott adatokból, részben az aktuális GPS adatokból áll össze.

Az üzenetnek két alapfajtája van: áldozat vagy szemtanú lehet a bejelentő. Alapértelmezésnek az áldozat van beállítva. A szem piktogramra kell rákattintani, ha szemtanúként küldi az üzenetet.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a regisztrációt követően megjelenő négy jelölőnégyzet közül az alábbi két hozzájárulás kereskedelmi célokat szolgál, nem kötődik közvetlenül a segélykéréshez, ezért ezt a két nyilatkozatot nem szükséges elfogadni:

„Hozzájárulásomat adom a SoleCall Kft Által történő direktmarketing célú megkereséshez.”

„Hozzájárulásomat adom, hogy a SoleCall Kft részemre hírlevelet küldjön”.

Ez a mobilalkalmazás a hallássérülteken túl a beszédzavarral (p. afázia, dizartria) élő embereknek is segítséget nyújthat, továbbá körülményektől függően a felsővégtag sérültek is használni tudják. Különösen hasznos lehet olyan beszédzavar esetén, amelynél a segélyhívást indokló körülmények miatt bekövetkező fokozott stressz hatására átmenetileg még tovább romolhat a beszéd érthetősége.

Tekintve, hogy az applikáció kidolgozásába és a jogszabály előkészítésébe a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségét nem vonták be, ezért javaslatainkkal az országos rendőrfőkapitányhoz fordulunk és felhívjuk figyelmét, hogy a hallássérülésen kívüli más fogyatékosság vagy sérülés, így pl. mozgáskorlátozottsággal összefüggő beszéd- és nyelvi fogyatékosság esetén is segítség lenne a beszédhangot nem igénylő vagy képi megjelenítésen alapuló kommunikációra. Ezért arra kérjük az országos rendőrfőkapitányt, hogy bővítsék a mobilalkalmazás felhasználói körét további sérülés és fogyatékosság típusokra is, továbbá, hogy már a regisztráció során jelezni lehessen, ha a felhasználó mozgáskorlátozott vagy beszédfogyatékossággal él, hiszen ez nem csak a segélyhívás, hanem a mentés során is fontos információ.

Már elérhető egy másik segélykérő applikáció, az ÉletMentő nevű mobilalkalmazás is, ami a mentőszolgálattal való kapcsolatfelvételt segíti.

Az applikáció főoldalán megjelenő segélyhívó gombbal azonnal kapcsolatba lehet lépni az Országos Mentőszolgálat mentésirányítóival oly módon, hogy a program egyidejűleg elküldi a mobileszköz pontos helyét és a regisztráció során megadott személyes- és egészségügyi adatokat is.

Az alkalmazás lehetővé teszi a fogyatékosság- vagy más sérülés rögzítését és egyéb fontos adat (pl ismert betegség, kezelés, gyógyszerérzékenység, stb.) is megadható előre, így azok egy gombnyomásra a segélyhívással azonos időben megjelennek a mentésirányítóknál.

Végezetül felhívjuk a figyelmet, hogy bármelyik segélyhívó indokolatlan használata és a valótlan bejelentés is szabálysértés, amire pénzbírság is kiszabható, ezért a telefonhívást és a mobilalkalmazásokat is csak akkor használják, ha valódi veszélyhelyzetbe kerültek. A rendőrség kifejezetten kéri, hogy aki forgalmi információkat, időjárás-jelentést, vagy egyéb, általános tájékoztatást szeretne kapni, ne a 112-t hívja, hanem közvetlenül a kérdése szerint illetékes szervezetet.

Forrás: MEOSZ.HU

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
tartalom | menü | hozzáférési billentyűk